Per un Mediterrani lliure de plàstics
La proliferació dels productes fets de plàstic en els últims 70 anys ha sigut extraordinària.
Tant el plàstic com les seves diferents varietats es van començar a gestar durant els anys 30 i 40 però la
seva comercialització massiva no va arribar
fins el 1950. Les seves variades aplicacions
i utilitats han provocat que la tendència hagi anat in crescendo, fins arribar a un punt en el que es pot començar a
parlar de la plàstic-dependència. A les xifres ens remetem: a dia d’avui, la producció de plàstic
arriba gairebé als 300 milions de tones
cada any, la meitat de la qual es dedica a la fabricació d’objectes d’un sol ús.
Les mateixes qualitats que han fet el plàstic tan
popular (és barat de fabricar, increïblement versàtil i ideal per a
moltes i diferents aplicacions), han
acabat convertint-lo en un greu
problema. Un problema d’abast mediambiental
que afecta tots els racons del planeta.
Les dades són
alarmants. Entre un 21% i un 54%
dels residus microplàstics de tot el
món estan acumulats a la conca
mediterrània, comptant, a més, que el 96% dels fragments de plàstic es
troben a la superfície de l’aigua. Aquest fet provoca que la major part de la
recollida de deixalles que es fa en el mar, sigui de productes de plàstic (72%).
Les dades
estan extretes de l’informe "Un Mediterráneo lleno de plástico. Estudio sobre la contaminación por plásticos, impactos y soluciones", presentat
per Greenpeace
en el marc de la campanya internacional
que porta el lema "Menos plástico, más Mediterráneo".
La campanya pretén conscienciar i posar en relleu una problemàtica global que té
efectes severs en la nostra costa. No només es tracta de fer un diagnòstic clar del conflicte, sinó de sumar esforços amb autoritats i col·lectius
socials per proposar solucions
de forma urgent. L’Elvira Jiménez, responsable de la campanya, va indicar que,
tot i que el reciclatge és un dels
factors necessaris per donar resposta a aquest tema, “el problema dels
plàstics és tan gran i extens que no és suficient només amb reciclar. S’ha de tancar l’aixeta del plàstic i optar
fortament per la reducció i la
reutilització. La responsabilitat no passa només pels consumidors. Les
empreses que produeixen aquests productes i els polítics que legislen aquestes
empreses han d’actuar i apostar per la innovació i les alternatives”.
La campanya de Greenpeace
va donar el tret de sortida amb la mobilització del seu vaixell insígnia, el Rainbow Warrior, el dia 8 de juny, i seguirà fins el dia 18 en ruta per València,
Mallorca i Barcelona combinant la recepció d’autoritats, periodistes, polítics
i altres col·lectius (jornades de portes obertes) amb actes com el concert que
tindrà lloc a Barcelona en el qual participaran Annie B Sweet i Noni de Lori Meyers.
Us recordem que
mitjançant el sistema de recompenses
de R3think
podeu intercanviar els envasos de plàstic que recicleu en les estacions per Yellow
Punts, que, al seu torn, us serviran per optar a descomptes o fer donatius
a ONG com Greenpeace, Save the children, Metges sense fronteres, el Banc d’Aliments o Unicef.
Trobareu més informació a la nostra web.
Comentarios
Publicar un comentario